Przygotowujesz się do egzaminu na patent Żeglarza Jachtowego i jesteś przytłoczony ogromem wiedzy teoretycznej do przyswojenia? Fakt. Jest tego naprawdę dużo do nauczenia, a egzamin nie należy do najłatwiejszych. W dzisiejszym wpisie kilka rad oraz ranking najczęściej popełnianych błędów w przykładowych testach teoretycznych na patent Żeglarza Jachtowego. Przedstawimy także sprawdzone sposoby na solidne przygotowanie, ominięcie najczęściej popełnianych błędów, tak by dobrze się nauczyć i zostać Żeglarzem!
Kilka słów o egzaminie teoretycznym na patent Żeglarza Jachtowego
Egzamin na patent Żeglarza Jachtowego składa się z dwóch części – teoretycznej oraz praktycznej. Część teoretyczną egzaminu stanowi test jednokrotnego wyboru, składający się z 75 pytań. Pytania na egzaminie są z różnych dziedzin wiedzy – locji, przepisów, meteorologii, budowy jachtu a także m.in z ratownictwa. Test zawiera 75 pytań i na jego rozwiązanie jest aż 90 minut. Pozytywny wynik tej części egzaminu zapewnia minimum 65 prawidłowych odpowiedzi.
Systematyczna nauka w trakcie kursu na żeglarza jachtowego oraz ćwiczenia testów pozwolą na przyswojenie wiedzy teoretycznej i pozytywne zdanie tej części egzaminu.
Pomoce naukowe do nauki do testu na patent Żeglarza Jachtowego
Podstawą do nauki teoretycznej podczas kursu są wykłady oraz podręcznik. Nasi kursanci korzystają z podręcznika wydawnictwa Almapress „Żeglarz Jachtowy”. Bardzo obszerne wykłady żeglarskie poprowadzone przez wilka morskiego – Kapitana Wojtka Starcka, który w genialny sposób przybliża nam wszystkie żeglarskie tajemnice. Wykłady otrzymujecie w formie nagrań i możecie do nich wracać przez cały czas trwania Waszego kursu żeglarskiego.
Nasi kursanci podczas kursu otrzymują również obszerne materiały edukacyjne w postaci prezentacji elektronicznych. Nie można jednak całej tej nauki zostawić na raz. Tak jak wspomnieliśmy, jest to ogrom nowej wiedzy – wiele nowych nazw, znaków i przepisów do zapamiętania. Naszym sprawdzonym sposobem jest podział materiału na tematy i systematyczna nauka. Niezastąpione są również ćwiczenia- po opanowaniu każdego działu wiedzy, rozwiązywanie przykładowych pytań testowych, czyli SZTORM TESTY.
Sztorm testy to zbiór ponad 650 przykładowych pytań testowych na patent Żeglarza Jachtowego. Testy pozwalają na sprawdzenie swojej wiedzy po wykładzie oraz utrwalenie wiadomości. Sztorm testy są świetną metodą do nauki na patent żeglarza jachtowego, rozwiązywać je można na telefonie, tablecie lub komputerze. Dostęp do testów jest całkowicie bezpłatny.
Najczęściej popełniane błędy na testach na patent Żeglarza Jachtowego
Testy rozwiązało już ponad 5 tysięcy osób. Jesteście ciekawi przykładowych pytań na żeglarza jachtowego oraz tego, jakie błędy zostają popełnione najczęściej? W naszych wpisach przedstawiamy wykaz 10 najczęściej popełnianych błędów w testach. Sprawdźcie, czy Wy odpowiedzielibyście na te pytania poprawnie oraz jaki wynik zdobylibyście w przykładowych teście na patent Żeglarza Jachtowego.
Pamiętajcie, że najczęstszą przyczyną błędu nie jest brak wiedzy, a pośpiech i niedokładne przeczytanie pytania i wszystkich odpowiedzi. Sztorm tip -> zawsze czytajcie wszystkie pytania dwukrotnie i upewnijcie się, że dobrze rozumiecie pytania. Pozwoli to Wam na uniknięcie wielu przypadkowych błędów.
Poniżej przykładowe pytania z największą liczbą niepoprawnych odpowiedzi. Czy są to najtrudniejsze pytania? Sami oceńcie.
1. Nadmierne przebranie żagli
Jak to działa? Podczas wybierania żagla – kąt natarcia rośnie, rośnie również siła napędzająca jacht. Największa siła aerodynamiczna powstaje na żaglu, kiedy kształtem przypomina skrzydło samolotu. Kąt natarcia strug powietrza jest wówczas podobny do tego w samolocie.
Ale uwaga! Siła napędzająca jacht rośnie do momentu osiągnięcia krytycznego kąta natarcia.Jeśli zbyt mocno wybierzemy żagiel, przekroczymy wówczas krytyczny kąt natarcia, a siła aerodynamiczna zmaleje.
Efekt: Gdy żagiel wybierzemy zbyt mocno w stosunku do aktualnego kursu (kąt natarcia znacznie przekracza wartość krytyczną) to siła ciągu spadnie, a zwiększy się siła przechylająca. Przy przebranych żaglach jacht jest w zwiększonym przechyle, a zmniejszona jest jego prędkość. Poprawna odpowiedź to “zmniejszenie prędkości i zwiększenie przechyłu”.
2. Budowa jachtu – jakie rogi ma żagiel trójkątny, bermudzki?
Żagiel trójkątny, bermudzki… no właśnie jak się nazywają jego rogi? Jeśli uważnie potraktowaliście dział budowy jachtu i zwróciliście uwagę na wszystkie nazwy to wiecie, że rogi żagla trójkątnego, bermudzkiego to halsowy, szotowy i fałowy. Czy wiecie który róg, gdzie leży? Jeśli nie, to koniecznie zajrzyjcie do podręcznika ponownie.
Wielu kursantom niestety mylą się nowe nazwy i często zaznaczają błędną odpowiedź – uwaga! zapamiętajcie – nie ma czegoś takiego jak refowy róg ? Przypominamy, że refowanie to zmniejszenie powierzchni ożaglowania, stosowane w trudnych warunkach wiatrowych.
Kolejna błędna, ale często zaznaczana odpowiedź to róg “wolny i dolny” – takich też w żeglarstwie nie spotkacie. Nazwy wolny i dolny nie odnoszą się do rogów żagla, a do lików, czyli brzegów żagla – wyróżniamy lik wolny, dolny oraz przedni.
3. Znaki kardynalne
Wyróżniamy 4 znaki kardynalne: północny, wschodni, południowy, zachodni. Znaki kardynalne informują nas o zagrożeniach na wodzie i o tym, jak je należy omijać. Każdy z nich ma inną sekwencję kolorów oraz znaki szczytowe – stożki skierowane w inną stronę. Znajomość wszystkich czterech jest obowiązkowa dla żeglarzy jachtowych by bezpiecznie mogli cieszyć się żeglugą i nie wpłynęli np. na mieliznę.
Czy wiecie jaki znak przedstawiony jest na rysunku? Znak szczytowy, czyli stożki ustawione są ku górze, a kolory czarny nad żółtym wskazują na to, że poprawna odpowiedź to “znak kardynalny północny”. Niestety łatwo go pomylić z pozostałymi kardynalkami. Poniżej krótkie przypomnienie znaków szczytowych i kolorów znaków kardynalnych. Nauczcie się ich bardzo solidnie, bo jest to jeden z najbardziej popularnych błędów w przykładowych testach na patent na żeglarza jachtowego.
Znak kardynalny północny
Znak szczytowy to dwa stożki skierowane wierzchołkami do góry
Czarny nad żółtym
Znak kardynalny południowy
Znak szczytowy to dwa stożki skierowane wierzchołkami w dół.
Żółty nad czarnym.
Znak kardynalny wschodni
Znak szczytowy to dwa stożki podstawami skierowane do siebie
Czarny z żółtym pasem pośrodku
Znak kardynalny zachodni
Znak szczytowy to dwa stożki skierowane wierzchołkami do siebie
Żółty z czarnym pasem pośrodku.
4. Wiatr własny, rzeczywisty i pozorny
Wiatr rzeczywisty, własny, pozorny? Żeglarz musi znać i rozumieć te podstawowe pojęcia. Niestety wielu osobom się mylą. W naszych testach jest to jeden z najczęściej popełnianych błędów. Krótkie omówienie tego pytania poniżej.
Wiatr rzeczywisty to wiatr wywołany warunkami meteorologicznymi i ukształtowaniem terenu.Wiatr własny to ruch powietrza wynikający z poruszania się jachtu, jest zawsze przeciwny do kierunku jego ruchu i równy szybkości z jaką się porusza jacht. Skoro przeciwny do kierunku ruchu, to naturalnie nie może więc wiać od rufy, ani od burty – te odpowiedzi są niepoprawne.
Wiele osób błędnie zaznacza odpowiedź “wypadkowa wiatru rzeczywistego i pozornego” – a mowa tu o wietrze pozornym. Wiatr pozorny to ten bezpośrednio działający na żagiel, który jest odczuwany przez żeglarzy na poruszającym się jachcie.
5. Znaki brzegowe prawej i lewej strony szlaku żeglugowego
Co oznaczają wyżej przedstawione znaki? Jeśli nie wiemy to koniecznie wróćmy do działu “Locja”. Znaki te informują nas, blisko której strony brzegu przebiega szlak żeglowny. Nieznajomość tego znaku może nas wpędzić w kłopoty na wodzie.
Znak brzegowy – tablica biała z czerwoną obwódką lub biała tablica z szerokim pasem koloru czerwonego (symbol walca) jest znakiem prawej strony szlaku żeglugowego. Znak informuje nas, że przebieg szlaku żeglownego jest blisko prawego brzegu.
Przypomnienie: Znakiem prawej strony szlaku żeglugowego są znaki koloru czerwonego w kształcie walca, kolumny, tyki ze znakiem szczytowym w kształcie walca lub kij z wiechą.
Częstym błędem kursantów jest zaznaczanie odwrotnie – informacji o szlaku blisko lewego brzegu (jest to niepoprawna odpowiedź, taki znak wyglądałby inaczej – znakiem brzegowym byłby wówczas romb koloru białego z zieloną obwódką lub romb zielono-biały (symbol stożka).
Poniżej druga część wpisu i dalszy ciąg omówienia najczęściej popełnianych błędów teoretycznych na patent Żeglarza Jachtowego.
Testy na patent Żeglarza Jachtowego
Chcesz dobrze przygotować się do egzaminu na Patent Żeglarza Jachtowego? A może egzamin masz już za sobą, a chcesz podszkolić się z wiedzy teoretycznej? Tak czy inaczej –na naszej stronie znajdziesz przykładowe testy na patent – SZTORM TESTY podzielone są na działy tematyczne, do dyspozycji jest również przykładowy test na Żeglarza Jachtowego – mieszanka pytań ze wszystkich dziedzin.
Zobacz także: