Cykl wykładów przygotowujących
do żeglowania morskiego!
Czas spędzony na lądzie to świetny moment na szkolenie teoretyczne. Dlatego my ten czas chcemy poświęcić na solidne przygotowanie teoretyczne do żeglowania morskiego. Obowiązkowa pozycja dla kandydatów na Jachtowego Sternika Morskiego 2023, jest to najlepsza możliwa forma przygotowania teoretycznego do egzaminu na JSM. Podczas rejsów szkoleniowych nie ma już czasu na teorię!
Zapraszamy na kolejne już wydanie cyklu wykładów z wiedzy morskiej. Szkolenie przeznaczone jest dla każdego, kto:
- marzy o rejsach w Chorwacji, Grecji czy na Bałtyku,
- chciałby samodzielnie poprowadzić jacht morski - myśli o kolejnych stopniach żeglarskich i motorowodnych – Jachtowym Sterniku Morskim lub Morskim Sterniku Motorowodnym,
- chciałby po prostu aktywnie uczestniczyć w wyprawach morskich, niekoniecznie jako skipper, ale też jako wykwalifikowana załoga.
Nie jest potrzebne żadne wcześniejsze doświadczenie ani wiedza.
Osiem wykładów, 32 godziny słuchania, około 2000 animowanych slajdów, kilkaset linków do map, wydawnictw, przepisów oraz uzupełnienia wiedzy w necie... Słuchacze wykładów otrzymują komplet materiałów szkoleniowych - około 2000 stron w formacie pdf.
Gdzie i kiedy?
Edycja zimowa 2023
- 18.00-22.00 10.01.2023 – Wiadomości o jachtach morskich
- 18.00-22.00 17.01.2023 – Przepisy morskie
- 18.00-22.00 24.01.2023 – Meteorologia
- 18.00-22.00 31.01.2023 – Ratownictwo
- 18.00-22.00 07.02.2023 – Sygnalizacja i łączność
- 18.00-22.00 28.02.2023 – Locja morska
- 18.00-22.00 07.03.2023 – Manewrowanie jachtem morskim
- 18.00-22.00 14.03.2023 – Nawigacja – wykład
- 18.00-22.00 21.03.2023 – Nawigacja – ćwiczenia stacjonarne – ul. Fosa 30, Warszawa
MIEJSCE:
Wykłady odbywać się będą w formie online – link do każdego wykładu przekazywany jest drogą mailową na dzień przed wykładem.
Ćwiczenia z nawigacji odbędą się stacjonarnie:
Sztorm Place
ul. Fosa 30
Warszawa
Szczegółowy harmonogram
• Klasyfikacja jachtów
• Podział funkcjonalny jachtów
• Elementy jachtu
• Omasztowanie
• Olinowanie
• Ożaglowanie
• Urządzenia
• Drobny osprzęt pokładowy
• Wnętrze jachtu
• Instalacje jachtowe
• Przyrządy nawigacyjne
• Silnik
• Wyposażenie
• Zasady bezpiecznego żeglowania
• Alarmy i manewry alarmowe
• Konwencja SOLAS
• Środki ratunkowe i asekuracyjne
• Tratwa ratunkowa
• Sytuacje niebezpieczne
> Człowiek za burtą
> Awarie na jachcie
> Złamanie masztu
> Wybuch, pożar
> Zderzenie z inną jednostką
> Ciężkie warunki: przygotowanie do sztormu i sztormowanie
> Wywrotka jachtu na morzu
> Sztrandowanie
> Opuszczenie jachtu
• Wodowanie tratwy ratunkowej
• Przeżycie na tratwie
• Morska Służba Poszukiwania i Ratownictwa
• Współdziałanie z łodzią ratowniczą
• Współdziałanie ze śmigłowcem
• Holowanie jachtu
• Pierwsza pomoc
> Apteczka jachtowa
> Nagłe wypadki lub choroby
> Resuscytacja
• Choroba morska
• Szok termiczny
• Udar cieplny
• Procesy kształtujące pogodę
• Czynniki klimatotwórcze
• Globalna cyrkulacja atmosfery
• Masy powietrza
• Fronty atmosferyczne
• Elementy składowe pogody
• Ciśnienie atmosferyczne
• Układy baryczne
• Wiatr
• Cyrkulacja wiatru na obu półkulach
• Określanie pozycji jachtu względem wyżu, niżu i frontu atmosferycznego
• Ukształtowanie terenu a wiatr
• Wiatry lokalne, stałe i sezonowe
• Skale siły wiatru i stanu morza
• Fale potworne
• Temperatura powietrza
• Wilgotność
• Widzialność, zachmurzenie
• Opady atmosferyczne
• Rodzaje chmur i co przynoszą
• Prognozowanie pogody
• Pliki i mapy GRIB
• Prognozy dla regat oceanicznych
• System NAVTEX
• Radarowe informacje o pogodzie
• Lokalne prognozy pogody
• Globalne modele numeryczne pogody
• Routing meteo
• Przewidywanie zmian pogody
• Literatura meteorologiczna
• Światła nawigacyjne jachtów i statków
• Międzynarodowy Kod Sygnałowy
• Dźwiękowa sygnalizacja statków
• Sposoby wzywania pomocy
• Łączność telefoniczna GSM
• Fale radiowe
• Radiotelefon VHF
• Łączność w niebezpieczeństwie
• Łączność bezpieczeństwa, pilna, rutynowa
• Telefon satelitarny
• Satelitarna transmisja danych
• Morski System Łączności Alarmowej i Bezpieczeństwa GMDSS
• System Cospas-Sarsat
• System Inmarsat
• System NAVTEX
• Radiopława EPIRB
• Transponder radarowy SART
• Automatic Identification System
• Akty prawne i definicje
• Kodeks Morski
• Polskie morze i jego administracja
• Podział jachtów i uprawnienia żeglarskie
• Obowiązki kapitana i załogi
• Rejony żeglugi
• Przepisy portowe
• Obowiązkowe wyposażenie jachtów morskich
• Międzynarodowe Przepisy o Zapobieganiu Zderzeniom na Morzu
• Kategorie projektowe jachtów
• Identyfikacja jachtów
• Rejestracja i przeglądy jachtów
• Co to jest locja
• Rodzaje, skale i budowa map morskich
• Skalowalne mapy wektorowe
> Znaki i skróty na mapach
> Źródła i przykłady map wektorowych
> Programy do wyświetlania map
• Locje i przewodniki żeglarskie
• Znaki i sygnały nawigacyjne
> Typy świateł nawigacyjnych
> Rodzaje znaków nawigacyjnych
> Znaki boczne IALA
> Znaki kardynalne
• Polskie wody osłonięte i wewnętrzne
• Bonus - Kanały żeglugowe w Europie
• Klar i przygotowanie rejsu
• Obsługa silnika
• Manewry przy nabrzeżu
• Czynności podstawowe
• Praca sterem i żaglami
• Pływanie na żaglach
• Zwroty przez sztag i rufę
• Ćwiczenia doskonalące
• Podejście do boi na żaglach
• Stawanie w dryf
• Stawanie na kotwicy
• Manewr „człowiek za burtą” na silniku i na żaglach
• Śluzowanie
• Holowanie
• Schodzenie z mielizny
• Manewry po awariach
• Działania po wywrotce jachtu
• Sztrandowanie
• Przekazanie jachtu
• Co to jest nawigacja ?
• Pozycja geograficzna
• Odwzorowania map morskich
• Refrakcja, widzialność, widnokrąg, zasięg
• Magnetyzm, kompas dewiacja, deklinacja
• Kursy, namiary, pozycje
• Praca z mapą papierową
> Nanoszenie i odczytywanie pozycji, odległości, kierunku
> Określanie pozycji obserwowanej
• Nawigacyjne planowanie rejsu
• Prowadzenie nawigacji w drodze i wchodzenie do portu
• Nawigacja na pływach i prądach morskich
• Elementy astronawigacji
• Pozostałe przyrządy wspomagające nawigację
• nanoszenie pozycji statku na mapę
• wyznaczanie kursu
• zadania nawigacyjne
Instruktor
czyli kto będzie Cię szkolił?
Kpt. Wojciech Starck - żegluje od dziecka. Za rufą ma ponad 145.000 mil morskich i około 1300 odwiedzonych portów. Na swoim koncie ma setki wyszkolonych żeglarzy, szkoli żeglarzy od ponad pół wieku! Jest Instruktorem i Egzaminatorem na wszystkie stopnie żeglarskie i motorowodne.
Cena:
699 zł
W cenę zostało wliczone:
- 8 spotkań (7 wykładów online oraz 1 ćwiczenia stacjonarne) prowadzone przez Instruktorów Sztorm Grupy m.in. kpt. Wojciecha Starcka
- materiały szkoleniowe, mapy, przyrządy
- wynajem sali wykładowej
- podatek VAT
Rezerwacja
Miejsce Wykładów
Wykłady odbywają się na żywo, w formie online. Podczas spotkania jest więc możliwość kontaktu z prowadzącym, zadawania pytań i aktywnego uczestnictwa.
Ćwiczenia z nawigacji
Sztorm Place
Stacjonarne ćwiczenia z nawigacji odbędą się w siedzibie Sztorm Grupy w Warszawie przy ul. Fosa 30, 02-768 Warszawa. Na miejscu możliwość zaparkowania samochodu. Wygodny dojazd z metra Służew autobusami linii 193, 189, 317 (przystanek: Nowoursynowska).


Zobacz też
Filmy i opowieści morskie
SZTORMBAJANIE: TRATWĄ PO WIŚLE I TRZECH OCEANACH
SZTORMBAJANIE: ŻAGLOWCEM Z KARAIBÓW NA AZORY
SZTORMBAJANIE. ZHENG HE i JEGO DŻONKI
SZTORMBAJANIE: O Kolumbie, Magellanie i innych śmiałkach!