Polacy ruszają na żagle!
W ostatnich latach w Polsce obserwujemy boom na rynku żeglarskim – Polska jest potentatem w produkcji jachtów na rynek krajowy i zagraniczny, a Polacy żeglują zarówno u nas – na Zegrzu, Mazurach czy Bałtyku, ale również na dalszych wodach, jak choćby w Chorwacji, Grecji czy Włoszech. Dziwne? A skąd! Żeglarstwo to piękny, elegancki, wspaniały sport, ale przede wszystkim to styl życia, który niesie ze sobą same najlepsze rzeczy. Na żagle możemy zabrać dziewczynę czy chłopaka, możemy pojechać całą rodziną, możemy wybrać się na rejs ze znajomymi, ale też zorganizować imprezę firmową pod żaglami. Z żagli chętnie wrzucimy zdjęcie na Facebooka czy Instagram, na żaglach poznamy innych ciekawych ludzi. Ale żagle są też wspaniałym rozwiązaniem w trakcie epidemii. Tam możemy wypoczywać i bawić się, będąc jednocześnie z dala od tłumów, wirusów, kontaktu z innymi, przypadkowymi ludźmi.
Nic więc dziwnego, że żeglarstwo cieszy się obecnie tak wielkim zainteresowaniem. To dla nas okres bardzo wytężonej pracy, bo jako największa firma żeglarska w Polsce, prowadząca działania na Śląsku, w Warszawie, na Mazurach, w Gdyni i Chorwacji – mamy pełne ręce roboty. Ale jest to ogromna satysfakcja dla nas, że możemy przekazywać Wam miłość do żagli i duma, kiedy spotykamy Was na wodzie.
Artykuł ten poświęcamy tematowi “Jak zostać kapitanem”, a może “kapitanerką”, bo dziewczyny żeglują na równi z facetami, a często nawet lepiej. Chcemy pokazać Wam prostą drogę do tego by samodzielnie prowadzić jacht, czy to na Mazurach, czy w Chorwacji. Przedstawimy Wam, krok po kroku, ścieżkę kariery żeglarskiej, od szczura lądowego do kapitana jachtu.
Od czego zacząć?
A więc zaczynamy. “Widziałem na zdjęciu piękne jachty i uśmiechniętych ludzi, też chciałbym tam być. Ale nie wiem co i jak, bo nigdy nie żeglowałem.” Tak brzmi najczęściej myśl osoby, która chciałaby zacząć żeglować, ale obawia się, nie wie czy się do tego nadaje, czy to w ogóle jest możliwe. Odpowiadamy: jest to możliwe. Nie ma większych przeszkód, poza podstawową sprawnością i zdolnością do przyswojenia pewnej dawki wiedzy.
Żeglarstwo jest jednym z niewielu sportów, w którym nie ma ograniczenia wiekowego i to jest wspaniałe. Można żeglować do końca życia i cieszyć się każdą chwilą pod żaglami. Ale żeglarstwo jest też wymagające. Wymaga zaangażowania, chęci, działania, trzeba przeznaczyć na to jakieś środki, ale to nie jest tak, że żeglują tylko osoby bogate, absolutnie.
Natomiast musicie mieć świadomość, że nie da się zostać żeglarzem przy okazji, tak na pół gwizdka, zdalnie czy byle jak. Z tego nic nie będzie, więc jeśli ma to być na odwal, to lepiej sobie to darować i zająć czymś innym i wtedy można zakończyć czytać ten wpis. Jeśli jednak chcecie wejść w piękny świat żeglarstwa, nauczyć się żeglować i przeżywać magiczne chwile z wspaniałymi ludźmi, to musicie się zaangażować. I czytać dalej ?
Patent Żeglarza Jachtowego
Pierwszy krok – kurs na patent Żeglarza Jachtowego. Jest to pierwszy stopień wtajemniczenia. Na tym kursie uczymy podstaw żeglarstwa – budowy jachtów, podstawowych przepisów, jak prawo drogi na wodzie, podstaw meteorologii, ratownictwa, teorii żeglowania. Uczymy wykonywania manewrów na jachtach żaglowych na jeziorze, manewrów portowych, zarządzania jachtem i załogą, wydawania poleceń. Na koniec tego kursu przeprowadzany jest egzamin na państwowe uprawnienia – Patent Żeglarza Jachtowego. Po tym egzaminie będziecie mogli prowadzić jacht żaglowy na wodach śródlądowych, ale nie tylko! Nawet na wodach morskich do 2Mm od brzegu, w porze dziennej, jachty do 12m długości.
Zdobywanie doświadczenia żeglarskiego
Kolejny krok to zdobywanie doświadczenia. Kurs i egzamin dają podstawowe narzędzia, ale doświadczenie zdobędziemy tylko żeglując, samo posiadanie patentu nam tego nie załatwi. A więc do dzieła – idealną propozycją na pierwsze kroki po egzaminie, jest rejs Mazurski Kick Off, czterodniowa impreza żeglarska, gdzie pod okiem instruktorów, żeglujecie na szlaku Wielkich Jezior Mazurskich.
Odwiedzacie słynne porty mazurskie, jak Mikołajki czy Giżycko, pokonujecie kanały, kładąc maszty, wchodzicie do śluzy czy manewrujecie w dużych przystaniach jachtami czarterowymi. To większe jachty niż te poznane na kursach. Różne trasy, różne terminy i załogi, w takich rejsach można brać udział wielokrotnie, dlatego przygotowaliśmy wiele terminów: kursy/zeglarskie/rejsy-doszkalajace-mazury/
Czarter jachtów – żeglujemy ze znajomymi albo rodziną
3 etap wtajemnicznia. Samodzielny czarter. Zabierzcie znajomych, albo rodzinę na żagle! Na początek zapraszamy do czarteru naszych jachtów szkoleniowych i popływanie w ciągu dnia po znajomej okolicy. Co prawda, w czasie epidemii wprowadziliśmy usługę “bezobsługowy czarter”, dzięki czemu możecie skorzystać z czarteru rezerwując jacht poprzez naszą stronę i odbierając jacht bez kontaktu z bosmanem – Click&Sztorm. Ale zawsze jest możliwość aby na miejscu bosman przekazał wszystkie informacje, czy pomógł w wyjściu, uruchomieniu silnika czy odcumowaniu jachtu. Następnie zapraszamy na czarter na Mazury, gdzie czekają na Was jachty Solina 27, Janmor 28, Phila 880, Hornet 29 i piękne, nowe Antile 30!
Żeglowanie w Chorwacji i na Bałtyku – staż żeglarski
Umiecie już żeglować, prowadzić jacht, manewrować w mazurskich przystaniach. Obecność instruktora na jachcie nie jest już niezbędna. Jesteście już żeglarzami. Czas wypuścić się na nieznane wody! Przed Wami słoneczna, zaczarowana Chorwacja. Żeglowanie w Chorwacji odbywa się na bardzo komfortowych jachtach, pod osłoną wysp, w zasadzie tylko w ciągu dnia, od miasteczka do miasteczka. Ale to już jest jednak morze. Inne jachty, inne siły, nieco inne zasady. Znów trzeba się uczyć ?
Rejs w Chorwacji to magiczne przeżycie, polecamy nie tylko żeglarzom. Jeśli jednak myślicie o wyższym stopniu w żeglarskiej karierze, jakim jest Jachtowy Sternik Morski, musicie zdobyć wymagany przepisami staż – min. 200 godzin w rejsach morskich. Takie właśnie rejsy dają okazję do zdobycia stażu – tygodniowy rejs daje od 50 do nawet 100 godzin, w zależności od intensywności żeglugi. Z resztą sprawdźcie sami: rejsy/chorwacja/
Taki staż i doświadczenie morskie można również zdobywać na naszym rodzimym Bałtyku, rozpoczynając i kończąc rejsy w Gdyni, na pokładzie naszego flagowego jachtu Caravela 1000 Sztorm. Bałtyk to wspaniałe miejsce do żeglowania, ale to już nieco poważniejsze morze i bardziej wymagające: rejsy/baltyk/caravela-sztorm-1000-baltyk/
Patent Jachtowego Sternika Morskiego
A jeśli już wspomnieliśmy o JSM. Jest to drugie z kolei państwowe uprawnienie, które poprzedza egzamin, a wcześniej odpowiednie szkolenie i wspomniany już staż. O stażu już pisaliśmy, więc teraz krótko o szkoleniu. Żeglowanie morskie to poważna sprawa. Wymaga odpowiedniego przygotowania teoretycznego i praktycznego.
Wiedza z Żeglarza Jachtowego zostaje rozszerzona, ale dochodzą też takie sprawy jak nawigacja czy locja morska, inne są przepisy na morzu, inne zasady ratownictwa. Jest to bardzo szeroka wiedza, dlatego nie opieramy się wyłącznie o sam kurs manewrowy, ale zachęcamy do wzięcia udziału w corocznym cyklu wykładów morskich, odbywającym się na przestrzeni lutego i marca: Wykłady morskie.
Takie przygotowanie teoretyczne to świetna podstawa do przystąpienia do kursu manewrowego, gdzie poznacie techniki manewrowania, przećwiczycie manewry pod żaglami i na silniku. Na koniec odbędzie się egzamin na Jachtowego Sternika Morskiego. Po otrzymaniu tego uprawnienia będziecie mogli prowadzić jachty do 18m długości po wodach morskich! Samodzielnie! Takie kursy manewrowe i egzaminy odbywają się w Chorwacji i na Bałtyku:
Rejsy morskie – Chorwacja, a może Bałtyk?
Kiedy jesteście już Jachtowymi Sternikami Morskimi, to czas znowu na zdobywanie doświadczenia i żeglowania po wodach morskich. Najpierw najlepiej jako załoga ze skipperem w rejsach na różnych jednostkach, a potem można wybrać się już na swój pierwszy samodzielny rejs – np. do Chorwacji, z chęcią pomożemy w wyborze odpowiedniego jachtu. Nie ma nic piękniejszego, niż zabrać znajomych w rejs na pięknym jachcie po wodach Chorwacji.
Kapitan Jachtowy jest pierwszy po Bogu na jachcie
Zdobywane kolejne mile morskie i godziny pod żaglami i na silniku należy dokumentować dokumentami (opinia z rejsu, karta rejsu), bo potrzebne będą kiedyś do wymiany na jeden dokument małych rozmiarów, ale wielkiego znaczenia – Kapitana Jachtowego. To już ostatnie uprawnienie w polskim systemie turystycznych uprawnień żeglarskich. Kapitan Jachtowy prowadzi jachty żaglowe bez ograniczeń wielkości ani akwenu.
Żaglowce świata
Niezależnie od aktualnego miejsca na drabince patentów żeglarskich, warto wybrać się na żaglowiec i spróbować marynarskiego życia – tutaj staż również się liczy, a przygoda jest wspaniała! Sprawdź rejsy na żaglowcach
A może żeglarstwo regatowe?
To najwyższy stopień wtajemniczenia. Tutaj wyciskamy max z jachtów, nie ma już ciszy i spokoju, a w zamian jest ciśnienie, szybkość, wrzaski, sportowa atmosfera, sponsorzy, media, jak na zawody przystało. Każdy, kto chce spróbować tego świata, może wziąć udział w naszym szkoleniu regatowym: Szkolenie regatowe oraz kibicować gorąco załodze Sztorm Grupy, która startuje w Polskiej Ekstraklasie Żeglarskiej!
Żyjemy po to by żeglować!
Pamiętajcie jednak, że patenty patentami, ale najważniejsza jest wiedza i doświadczenie. I pokora wobec żywiołów, jakimi są woda i wiatr. Nawet jest takie powiedzenie – pływa nie patent, ale człowiek. Dlatego zawsze należy starać się dowiedzieć jak najwięcej, czytać książki, żeglować, poznawać ludzi, miejsca, jachty. Bo przecież żyjemy po to, żeby żeglować!
Do zobaczenia na wodzie!
Kapitan Sztorm