Przygotuj się z nami do egzaminu

Złóż wniosek o wydanie patentu  

Patent jachtowego sternika morskiego uzyskuje osoba, która:

1. Ukończyła 18. rok życia.
2. Odbyła co najmniej dwa rejsy po wodach morskich w łącznym czasie co najmniej 200 godzin żeglugi.
3. Zdała egzamin z wymaganej wiedzy i umiejętności.

 

Uprawnienia Jachtowego Sternika Morskiego

Osoba posiadająca patent jachtowego sternika morskiego jest uprawniona do prowadzenia jachtów żaglowych:

1) po wodach śródlądowych;

2) o długości kadłuba do 18 m po wodach morskich.

 

Warunki przystąpienia do Egzaminu na Jachtowego Sternika Morskiego

Warunkiem przystąpienia do egzaminu na Jachtowego Sternika Morskiego jest ukończenie 18 lat, okazanie dowodu tożsamości i uiszczenie opłaty za egzamin w wysokości 350 zł (osoby uczące się w wieku do 26 lat, po okazaniu ważnej legitymacji studenckiej 175 zł) gotówką w dniu egzaminu, okazanie minimum dwóch pozytywnych opinii z rejsów potwierdzające posiadanie stażu morskiego ponad 200h, okazanie patentu Żeglarza Jachtowego.

Osoby nie posiadające patentu Żeglarza Jachtowego muszą zdawać egzamin teoretyczny z podwójnego zakresu wymagań – na Żeglarza Jachtowego oraz na Jachtowego Sternika Morskiego.

W dniu egzaminu należy mieć przy sobie:

  • ważny dokument tożsamości,
  • w przypadku uczniów/studentów do 26 roku życia– ważny dokument uprawniający do zniżki (np. legitymacja szkolna),
  • oryginalne opinie z odbytych rejsów dokumentującestaż morski w wymiarze co najmniej 200 h żeglugi zdobyty w minimum 2 rejsach pełnomorskich,
  • patent Żeglarza Jachtowego,
  • gotówkę na opłatę egzaminacyjną,
  • długopis.

Harmonogram Egzaminów na Jachtowego Sternika Morskiego:

Terminy już wkrótce!

Zakres wiedzy i umiejętności wymaganych do uzyskania patentu Jachtowego Sternika Morskiego.

Egzamin na Żeglarza Jachtowego składa się z części teoretycznej i części praktycznej.

Wiedza teoretyczna

  1. Jachty żaglowe morskie, w tym:
  2. a) eksploatacja i budowa instalacji i urządzeń jachtu oraz ocena ich stanu technicznego,
  3. b) obsługa przyczepnych i stacjonarnych silników spalinowych;
  4. Locja, w tym:
  5. a) oznakowanie nawigacyjne,
  6. b) morskie pomoce nawigacyjne i ich wykorzystanie (mapy nawigacyjne, spisy świateł),
  7. c) znaki i skróty stosowane na mapach,
  8. d) podstawowa znajomość układu tablic pływów i prądów pływowych,
  9. e) przygotowanie nawigacyjne wejścia do portu;
  10. Nawigacja, w tym:
  11. a) jachtowe urządzenia nawigacyjne (sondy, odbiorniki systemów nawigacji satelitarnej, wskaźniki wielofunkcyjne itp.),
  12. b) podstawy nawigacji terestrycznej,
  13. c) nawigacja zliczeniowa;
  14. Meteorologia, w tym:
  15. a) podstawowe przyrządy meteorologiczne i ich wykorzystanie,
  16. b) radiowe komunikaty meteorologiczne dla żeglugi, system transmisji ostrzeżeń nawigacyjnych i meteorologicznych;
  17. Sygnalizacja i łączność, w tym:
  18. a) sygnalizacja wzywania pomocy, procedury GMDSS, wykorzystanie środków pirotechnicznych oraz radiostacji VHF,
  19. b) sygnały ostrzegawcze;
  20. Ratownictwo, w tym:
  21. a) podstawowe informacje o morskich służbach ratowniczych,
  22. b) postępowanie w przypadku pożaru, awarii takielunku, kolizji lub wypadku,
  23. c) przygotowanie do sztormu i techniki sztormowania,
  24. d) udzielanie pierwszej pomocy i współdziałanie ze stacjami ratownictwa i śmigłowcem ratowniczym oraz łodzią zabezpieczenia ratowniczego,
  25. e) „człowiek za burtą” na morzu,
  26. f) hipotermia oraz pierwsza pomoc w przypadku hipotermii,
  27. g) sztrandowanie;
  28. Planowanie rejsu, z uwzględnieniem:
  29. a) ograniczeń wyjścia i wejścia do portu,
  30. b) odległości i czasu trwania rejsu,
  31. c) ewentualnych zagrożeń w czasie rejsu,
  32. d) przygotowania załogi i jachtu;
  33. Podstawowe przepisy prawa drogi na morskich i śródlądowych drogach wodnych.

Umiejętności praktyczne

  1. Manewry pod żaglami w zakresie:
  2. a) optymalnego doboru żagli do panujących warunków,
  3. b) prowadzenia jachtu pod żaglami przy spotkaniu z innym jachtem oraz jego wyprzedzaniem,
  4. c) sprawdzenia umiejętności wykonania manewrów: zwrot przez sztag, zwrot przez rufę, dojście do boi, odejście od boi, dojście i odejście od nabrzeża, stawanie w dryf, alarm „człowiek za burtą”;
  5. Manewry na silniku na jachcie morskim wyposażonym w silnik zapewniający uzyskanie prędkości nie mniejszej niż 4 węzły w zakresie:
  6. a) kotwiczenie i cumowanie w różnych warunkach,
  7. b) alarm „człowiek za burtą”;
  8. Kierowanie załogą: umiejętność wydawania komend i egzekwowania ich wykonania we właściwym momencie, stosownie do sytuacji, w jakiej znajduje się jacht.

 

Osoby nie posiadające patentu Żeglarza Jachtowego muszą zdawać egzamin teoretyczny z podwójnego zakresu wymagań – na Żeglarza Jachtowego oraz na Jachtowego Sternika Morskiego.

 

W przypadku otrzymania pozytywnego wyniku obydwu części egzaminu, egzaminowany otrzymuje Zaświadczenie o zdaniu egzaminu. Na jego podstawie generuje wniosek o wydanie patentu żeglarskiego.

Generator wniosku o wydanie patentu 

ŹleSłaboDobrzeBardzo dobrzeSuper! (4 votes, average: 5,00 out of 5)
Loading...