Jachtowy Sternik Morski

Patent jachtowego sternika morskiego uzyskuje osoba, która:

1. Ukończyła 18. rok życia.
2. Odbyła co najmniej dwa rejsy po wodach morskich w łącznym czasie co najmniej 200 godzin żeglugi.
3. Zdała egzamin z wymaganej wiedzy i umiejętności.

Uprawnienia Jachtowego Sternika Morskiego

Osoba posiadająca patent jachtowego sternika morskiego jest uprawniona do prowadzenia jachtów żaglowych:

  • po wodach śródlądowych;
  • o długości kadłuba do 18 m po wodach morskich.

 


Warunki przystąpienia do Egzaminu na Jachtowego Sternika Morskiego

Warunkiem przystąpienia do egzaminu na Jachtowego Sternika Morskiego jest ukończenie 18 lat, okazanie dowodu tożsamości i uiszczenie opłaty za egzamin w wysokości 350 zł (osoby uczące się w wieku do 26 lat, po okazaniu ważnej legitymacji studenckiej 175 zł) gotówką w dniu egzaminu, okazanie minimum dwóch pozytywnych opinii z rejsów potwierdzające posiadanie stażu morskiego ponad 200h, okazanie patentu Żeglarza Jachtowego.

Osoby nie posiadające patentu Żeglarza Jachtowego muszą zdawać egzamin teoretyczny z podwójnego zakresu wymagań – na Żeglarza Jachtowego oraz na Jachtowego Sternika Morskiego.

W dniu egzaminu należy mieć przy sobie:

  • ważny dokument tożsamości,
  • w przypadku uczniów/studentów do 26 roku życia– ważny dokument uprawniający do zniżki (np. legitymacja szkolna),
  • oryginalne opinie z odbytych rejsów dokumentującestaż morski w wymiarze co najmniej 200 h żeglugi zdobyty w minimum 2 rejsach pełnomorskich,
  • patent Żeglarza Jachtowego,
  • gotówkę na opłatę egzaminacyjną,
  • długopis.

Harmonogram Egzaminów

SZYBENIK, CHORWACJA

04.05.2019

28.09.2019

Zakres wiedzy i umiejętności

Egzamin na Sternika Morskiego składa się z części teoretycznej i części praktycznej.

Wiedza teoretyczna
  1. Jachty żaglowe morskie, w tym:
    1. eksploatacja i budowa instalacji i urządzeń jachtu oraz ocena ich stanu technicznego,
    2. obsługa przyczepnych i stacjonarnych silników spalinowych;
  2. Locja, w tym:
    1. oznakowanie nawigacyjne,
    2. morskie pomoce nawigacyjne i ich wykorzystanie (mapy nawigacyjne, spisy świateł),
    3.  znaki i skróty stosowane na mapach
    4.  podstawowa znajomość układu tablic pływów i prądów pływowych,
    5. przygotowanie nawigacyjne wejścia do portu;
  3. Nawigacja, w tym:
    1. jachtowe urządzenia nawigacyjne (sondy, odbiorniki systemów nawigacji satelitarnej, wskaźniki wielofunkcyjne itp.),
    2. podstawy nawigacji terestrycznej,
    3. nawigacja zliczeniowa;
  4. Meteorologia, w tym:
    1. podstawowe przyrządy meteorologiczne i ich wykorzystanie,
    2. radiowe komunikaty meteorologiczne dla żeglugi, system transmisji ostrzeżeń nawigacyjnych i meteorologicznych;
  5. Sygnalizacja i łączność, w tym:
    1. sygnalizacja wzywania pomocy, procedury GMDSS, wykorzystanie środków pirotechnicznych oraz radiostacji VHF,
    2. sygnały ostrzegawcze;
  6. Ratownictwo, w tym:
    1. podstawowe informacje o morskich służbach ratowniczych,
    2. postępowanie w przypadku pożaru, awarii takielunku, kolizji lub wypadku,
    3. przygotowanie do sztormu i techniki sztormowania,
    4. udzielanie pierwszej pomocy i współdziałanie ze stacjami ratownictwa i śmigłowcem ratowniczym oraz łodzią zabezpieczenia ratowniczego,
    5. „człowiek za burtą” na morzu,
    6. hipotermia oraz pierwsza pomoc w przypadku hipotermii,
    7. sztrandowanie;
  7. Planowanie rejsu, z uwzględnieniem:
    1. ograniczeń wyjścia i wejścia do portu,
    2. odległości i czasu trwania rejsu,
    3. ewentualnych zagrożeń w czasie rejsu,
    4. przygotowania załogi i jachtu;
  8. Podstawowe przepisy prawa drogi na morskich i śródlądowych drogach wodnych.
Umiejętności praktyczne
  1. Manewry pod żaglami w zakresie:
    1. optymalnego doboru żagli do panujących warunków,
    2. prowadzenia jachtu pod żaglami przy spotkaniu z innym jachtem oraz jego wyprzedzaniem,
    3. sprawdzenia umiejętności wykonania manewrów: zwrot przez sztag, zwrot przez rufę, dojście do boi, odejście od boi, dojście i odejście od nabrzeża, stawanie w dryf, alarm „człowiek za burtą”;
  2. Manewry na silniku na jachcie morskim wyposażonym w silnik zapewniający uzyskanie prędkości nie mniejszej niż 4 węzły w zakresie:
    1. kotwiczenie i cumowanie w różnych warunkach,
    2. alarm „człowiek za burtą”;
  3. Kierowanie załogą: umiejętność wydawania komend i egzekwowania ich wykonania we właściwym momencie, stosownie do sytuacji, w jakiej znajduje się jacht.

Osoby nie posiadające patentu Żeglarza Jachtowego muszą zdawać egzamin teoretyczny z podwójnego zakresu wymagań – na Żeglarza Jachtowego oraz na Jachtowego Sternika Morskiego.

W przypadku otrzymania pozytywnego wyniku obydwu części egzaminu, egzaminowany otrzymuje Zaświadczenie o zdaniu egzaminu. Na jego podstawie generuje wniosek o wydanie patentu żeglarskiego.


Zarezerwuj miejsce na kursie!

Skontaktuj się z nami: tel. 669 900 600 e-mail: rezerwacja@sztormgrupa.pl


1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (1 -liczba głosów, ocena: 5,00 z 5)
Loading...