10 najczęściej popełnianych błędów w testach teoretycznych na patent Żeglarza Jachtowego - cz. 2

10 najczęściej popełnianych błędów w testach teoretycznych na patent Żeglarza Jachtowego - cz. 2

Omówienie najczęściej popełnianych błędów na testach na patent Żeglarza Jachtowego

W ostatnim wpisie szczegółowo omówiliśmy pierwsze 5 z 10 najczęściej popełnianych błędów w testach na patent (czytaj wpis tutaj). Przed nami część druga omówienia “top błędów”. Jesteście ciekawi które tematy są najtrudniejsze? W których pytaniach najłatwiej o popełnienie błędu? Zapraszamy do lektury. Sprawdźcie, czy Wy odpowiedzielibyście na te pytania poprawnie.

 

CZYTAJ CZĘŚĆ PIERWSZĄ WPISU >

 

6. Mijanie, wyprzedzanie i kursy przecinające się – czyli kto, kiedy ma pierwszeństwo?

Pytanie o kursy przecinające się. Z pozoru łatwe, a jednak potrafi namieszać w głowie. Jeżeli obydwa statki płyną różnymi halsami, statek, który idzie lewym halsem powinien ustąpić  drogi drugiemu statkowi. Poprawna odpowiedź w tym pytaniu to “ustąpić z drogi”.

A co, gdyby obydwa statki płynęły tymi samymi halsami? Wówczas statek znajdujący się od strony nawietrznej powinien ustąpić z drogi tatkowi znajdującemu się od strony zawietrznej.

 

7. Znaki żeglugowe nakazu i zakazu

Podobne, ale jednak się różnią! Mowa o znakach żeglugowych nakazu oraz zakazu. Kursanci często popełniają błędy w pytaniach o te znaki. Przyjrzyjmy się więc im jeszcze raz i zapamiętajmy raz na zawsze. Kwadratowy znak z czerwoną obwódką i wartością liczbową w środku – to nakaz. Tylko czego? Nakaz nieprzekraczania podanej na znaku prędkości. Prędkość podana jest w km/h.

A co, jeśli znak jest przekreślony?

Znaki przekreślone to znaki zakazu. Znak przedstawiony poniżej wskazuje zakaz postoju na szerokości określonej na znaku (w metrach od znaku).

8. Środek ożaglowania

Słowem wstępu – > Jacht powinien mieć możliwość takiego ustawienia żagli, aby ze sterem w pozycji “zero” płynął zadanym kursem bez tendencji do skrętu. Wówczas mówimy o zrównoważeniu jachtu.

Jeżeli przy “sterze zero” jacht wykazuje tendencje do samoistnego skrętu wówczas, jeżeli jest to skręt w kierunku wiatru (ostrzenia) mówi się o jachcie nawietrznym, a w przeciwnym przypadku, gdy skręt jest przeciwny do kierunku wiatru (odpadanie) mówi się o jachcie zawietrznym.

Równowaga kursowa jachtu zależy od wzajemnego położenia środka ożaglowania i środka bocznego oporu. Każde przesunięcie środka ożaglowania w stronę rufy lub dziobu jest równoznaczne z powstawaniem momentu obrotowego, powodującego skręt jachtu, a więc odpadanie lub ostrzenie.

Jeżeli środek ożaglowania zostanie przesunięty w kierunku rufy, mamy tendencję do ostrzenia – jacht staje się nawietrzny. A jak to wygląda w praktyce?  Nawietrzność otrzymujemy, gdy np. luzujemy lub zrzucamy żagle przednie.

Gdy przesuwamy środek ożaglowania w kierunku dziobu, mamy tendencję do odpadania – jacht staje się zawietrzny. Zawietrzność otrzymujemy gdy np. luzujemy lub zmniejszamy powierzchnię żagli tylnych.

 

9. Bryzy – nocna i dzienna

Bryza to wiatr wiejący na granicy dwóch obszarów. Zmiany kierunku wiatru wywołane są różnicą w temperaturze nagrzewania się tych dwóch obszarów w rytmie dobowym. Wyróżniamy więc bryzę dzienną i bryzę nocną.

W ciągu dnia ląd nagrzewa się szybciej niż woda, nad lądem unosi się cieplejsze powietrze , ciśnienie jest niższe niż nad wodą. W miejsce ciepłego powietrza nadchodzi chłodniejsze i wilgotniejsze powietrze znad morza. Bryza dzienna (morska) wieje od wody w kierunku lądu.

W nocy woda oddaje ciepło wolniej niż ląd, ciśnienie nad wodą jest niższe niż na lądzie. Kierunek wiatru od lądu w kierunku wody. Bryza nocna (lądowa) przynosi nad wodę suche powietrze znad lądu.

 

10. Olinowanie na jachcie

Jeśli to pytanie sprawia Wam problem to zajrzyjcie do działu budowy jachtów i jeszcze raz przestudiujcie olinowanie stałe oraz ruchome.

Olinowanie stałe to sztagi i wanty. Wanty  podtrzymują i usztywniają maszt w płaszczyźnie prostopadłej do płaszczyzn symetrii kadłuba. Sztagi i achtersztagi utrzymują maszt w płaszczyźnie podłużnej. Archtersztag usztywnia maszt i zapobiega jego pochyleniu w kierunku dziobu. Biegnie od topu masztu do mocowania w okolicy pawęży (rufy).

A czym są fały, topenanta i obciągacz bomu? Te wszystkie nazwy musisz doskonale znać! Krótkie przypomnienie tych trzech rodzajów lin należących do grupy olinowania ruchomego dla osób, którym nadal się mylą…

Fały to liny należące do grupy olinowania ruchomego, służące do podnoszenia żagli lub innych części ruchomych osprzętu. Kontrafały przeciwnie, a więc do ich opuszczania.

Topenanta to lina stosowana w jachtach z ożaglowaniem trójkątnym, przytrzymuje nok bomu i w razie potrzeby podnosi go do góry. Obciągacz bomu to linka działająca w przeciwnym kierunku do topenanty.

Omówienie błędów praktycznych na egzaminie

W kolejnym wpisie na naszym blogu poznasz najczęściej popełniane błędy na praktycznym egzaminie na patent żeglarza jachtowego. Sprawdź jakie błędy kursanci popełniają najczęściej i spróbuj ich uniknąć. Śledź nowe wpisy na naszym blogu.

Sztorm Testy – testy na patent żeglarza jachtowego

Omówiliśmy jedynie 10 z ponad 650 przykładowych pytań testowych. Sztorm Testy pozwalają na sprawdzenie swojej wiedzy i utrwalenie wiadomości. Dostęp do testów jest bezpłatny. Sztorm testy są świetną metodą do nauki na patent żeglarza jachtowego, rozwiązywać je można na telefonie, tablecie lub komputerze.

SZTORM TESTY -> SPRAWDŹ  SWOJĄ WIEDZĘ

 

 

 

1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (2 -liczba głosów, ocena: 5,00 z 5)
Loading...